Nye ŠKODA OCTAVIA
En ny generasjon av familiebilen ŠKODA OCTAVIA er endelig her – med større plass, nytt designspråk og ikke minst: OCTAVIA er nå også tilgjengelig som ladbar hybrid.
ŠKODA OCTAVIA har vært vår viktigste bil i mange år, med smarte løsninger, klasseledende plass og mye bil for pengene. Nye OCTAVIA har fått et kraftig løft, både utvendig og på innsiden. Full-LED Matrix frontlykter er for første gang tilgjengelig som ekstrautstyr, og LED-kjørelys og baklykter er standard. Innvendig løfter et helt nytt interiør med mer høyverdige materialer og en ny generasjon infotainmentsystem OCTAVIA til nye høyder.
Større og med bedre plass
Den fjerde generasjonen av ŠKODA OCTAVIA er en god del større enn forgjengeren sin. Stasjonsvognen er hele 22 mm lenger og 15 mm bredere enn forrige modell, 4,689 mm lang og hele 1,829 mm bred. Akselavstanden er 2,686 mm. Med andre ord den allerede rommelige familiebilen har fått enda mer plass.
Benplassen i baksetet er økt med 78 mm og bagasjerommet i stasjonsvognen er nå på klasseledende 640 liter.
Nytt design innvendig
Interiøret har fått et helt nytt design, med et to-eiket ratt, to 10-tommers skjermer, og en midtkonsoll som følger linjene til den nye grillen. Nye og mer ergonomiske seter tilbys for første gang, og i tillegg til setevarme blir disse også tilgjengelig med både kjøling og massasje som ekstrautstyr. Sportsseter kan velges som tilvalg, også i et pustende ThermoFlux-materiale. Nye OCTAVIA blir dessuten tilgjengelig med tre-soners klimaanlegg.
Nye ŠKODA OCTAVIA er også tilgjengelig som den tøffe offroad-utgaven SCOUT og den sportsligste utgaven OCTAVIA RS.
Fullspekket av ny teknologi
ŠKODA OCTAVIA har den siste versjon av det modulære infotainmentsystemet, med blant annet forbedret digitalt dashbord. Systemet har innebygget eSIM, og er om ønskelig alltid online. Det betjenes med intuitive touchflater, «gesture control» eller den smarte stemmestyrte assistenten Laura.
Nye ŠKODA OCTAVIA blir den første ŠKODA-modellen som leveres med head-up display. Det er også første gang «shift-by-wire»-teknologi er tilgjengelig i en ŠKODA. Det betyr at girspaken ikke lenger er koblet til girkassen mekanisk. Den tradisjonelle girspaken er derfor byttet ut med en ny kontroll-modul i midtkonsollen som har en liten bryter for valg av kjøremodus – R (revers), N (nøytral), D/S (drive/sport), samt en knapp for parkeringsmodus, P.
Nye OCTAVIA har også en rekke nye sikkerhet- og assistentsystemer. «Collision Avoidance Assist» gir sjåføren støtte ved hjelp av økt styringsmoment dersom bilen oppfatter at den kommer til å kollidere med en fotgjenger, syklist eller et annet kjøretøy. «Exit Warning», eller utstigningsvarsel, blir også tilgjengelig på nye OCTAVIA. Dette systemet varsler dersom en syklist eller en bil nærmer seg bakfra når en dør åpnes. Den prediktive cruisecontrollen er en videreutvikling av den adaptive hastighetsreguleringen.
Nye OCTAVIA kan leveres med trådløs tilkobling og lading av mobilen, og «SmartLink+»-teknologi. Ønsker du en optimal lydopplevelse, kan et helt nytt Canton-lydanlegg med 12 høyttalere velges som tilleggsutstyr. LED-amibientbelysning med hele ti stemninger kan velges, med projisering av ŠKODA på bakken under dørene når de åpnes.
Kommer også som ladbar hybrid
Nye OCTAVIA har til glede for mange også blitt tilgjengelig som ladbar hybrid, slik som storebror SUPERB. OCTAVIA iV leveres med en 1,4 TSI bensinmotor i kombinasjon med en elektrisk motor. Systemeffekten er på 204 hk (150 kW), med et samlet dreiemoment på 350 Nm. Et litium-ion-batteri på 13 kWh gir en elektrisk rekkevidde på 55 km (WLTP).
Motorprogram
Når det kommer til de tradisjonelle drivlinjene, er disse forbedret i form av lavere forbruk, lavere utslipp og ŠKODAs mildhybridsystem.
Alle bensinmotorene er nå utstyrt med bensinpartikkelfiler. Den tresylindrede 1,0 TSI-motoren på 110 hk (81kW) og den firesylindrede 1,5 TSI-motoren med 150 hk (110 kW) kan leveres som mildhybrider med betegnelsen eTEC. Da får bensinmotoren støtte av en 48-V beltedrevet starter og generator, som lagrer overskuddsenergien i et litium-ion-batteri. Dette gjør at bilen kan rulle med forbrenningsmotoren helt skrudd av, regenerere energi ved bremsing, samt gi motoren støtte ved hjelp av elektrisk boost. Motoren startes også igjen med færre vibrasjoner.
Dieselmotorene kommer med 115 hk, 150 hk eller 200 hestekrefter. Den nye EVO-generasjonen dieselmotorer har opptil 80 prosent lavere utslipp av nitrogenoksid (NOx) enn tidligere motorer.
I tillegg til et dieselpartikkelfilter, er motorene utstyrt med SCR-katalystator og dobbelinjeksjon av AdBlue. Dermed overoppfyller de nye EVO-motorene Euro 6d-standarden for utslipp. Dieselmotorene med 150 hestekrefter og 200 hestekrefter er også tilgjengelige med firehjulsdrift.
Understell
I tillegg til standardchassis, tilbyr ŠKODA nå tre ytterligere alternativer for nye OCTAVIA: Et 15 mm lavere sportsunderstell, et terrengunderstell (Rough Road), som er hevet 15 mm for høyere bakkeklaring, og et understell med dynamisk støtdemping «Dynamic Chassis Control» (DCC). Dersom man velger DCC, senkes alle modellene, utenom de ladbare hybridene, med 10 mm.